قبل از پيوند مو بخوانيد


 

نويسنده:دکتر محمدعلي نيلفروش‌زاده*




 
امروز ما در زماني زندگي مي‌کنيم که انواع درمان‌هاي دارويي و جراحي ريزش مو وجود داشته و طاسي را به طور کامل مي‌توان درمان کرد.
سه شرط اصلي در يک پيوند موي موفق وجود دارد: ظاهر کاملا طبيعي به طوري که به وسيله بقيه افراد تشخيص داده نشود، حداقل آسيب به گرافت‌ها وارد شود به طوري که درصد زيادي از آنها بتوانند رشد کنند و سرانجام فقدان ايجاد اسکار در ناحيه گيرنده و دهنده مو.
امروزه روش‌هاي نوين در کاشت مو مطرح شده است که از بهترين آنها مي‌توان به دو روش F.U.T و F.U.E اشاره کرد.
در روش F.U.E گرافت‌هاي کاشته شده به وسيله يک پانج يک ميلي‌متري از پشت سر برداشته مي‌شوند و سوراخ‌هاي کوچکي بين موها به جا مي‌ماند به طوري که احتياج به بخيه ندارند و به همين دليل به عنوان پيوند موي بدون بخيه و پانسمان معروف است.
ولي در روش F.U.T يک نوار باريک به پهناي يک تا دو سانتي‌متر از ناحيه پشت سر برداشته و زير ديد استريوميکروسکوپ به واحدهاي فوليکولي تقسيم مي‌شود. در اين روش محل برداشت نوار بايد حتما بخيه زده شود.
در روش F.U.T در صورتي که فرد مشکل خاصي در ترميم زخم نداشته باشد يک خط ظريف از بخيه به جا مي‌ماند که به راحتي به وسيله موهاي اطراف پوشيده مي‌شود. بيشتر افراد داشتن يک خط بخيه ظريف را به هزار اسکار ريز ترجيح مي‌دهند.
مشکل اصلي ايجاد شده حين برداشت فوليکول‌ها افزايش قطع شدن فوليکول‌ها و آسيب وارده به آنهاست چون موها در واحدي يک تا چهارتايي رشد مي‌کنند و طرز قرار گرفتن واحدهاي فوليکولي مو به طور طبيعي اين‌گونه است که مانند يک خوشه واژگون گندم بوده به طوري که موهاي موجود در يک واحد در بالا در کنار يکديگر و در پايين ناحيه درم از يکديگر فاصله مي‌گيرند و هر واحد با يک زاويه خاص نسبت به اپيدرم قرار گرفته است بنابراين به هنگام برداشت واحد فوليکولي زاويه پانچ در تمام مسير بايد به منظور کاهش اين درصد قطع پانچ دقت کرد تا گرافت به هنگام کشش پاره نشده و فوليکول‌ها قطعه‌قطعه نشوند.
براي انتخاب بيمار از تستي به نام تست فاکس استفاده مي‌شود که قبلا شيوه انجام آنرا برايتان گفته بودم.
به طور کلي افرادي که داوطلب مناسب F.U.E هستند شامل:
1-کساني که پوست سر آنها بسيار سفت باشد و تست فاکس مثبت شود به طوري که با برداشت يک نوار با حداقل پهنا باز هم بخيه با کشش زياد زده شود و اسکار پهني به جا مي‌ماند.
2- افراد نظامي که مجبور هستند هميشه موهايشان را کوتاه نگه دارند.
3- براي ترميم ابرو و يا قسمت کوچکي از سر که نياز به گرافت زياد ندارد.

پي نوشت ها :
 

* متخصص پوست و مو

منبع:http://www.salamat.com